Afscheid in Cusco, Lima en de eerste 2 weken in Quito

28 november 2014 - Quito, Ecuador

Hola Holanda,

Wauw, het voelde als gister dat ik mijn laatste verhaal schreef, maar het is alweer bijna 3 weken geleden... Ik blijf me erover verbazen hoe belachelijk snel de tijd gaat.

Weer een hoop te vertellen!

Op de zaterdag dat ik mijn laatste verhaal schreef, had Boris (de jongste zoon) zijn eerste communie. Er kwam dus veel familie en er werd flink (!!) gegeten. Die avond ben ik ook nog eens uit eten geweest met Marina, als afscheid. De zondag erna heb ik de Cristo Blanco van Cusco beklommen! Dat was nog een heel avontuur... Ik ging het huis uit zonder plan en had dus geen idee waar ik heen moest. Ik had het aan een stuk of 20 mensen gevraagd, maar ze zeiden allemaal wat anders.. uiteindelijk kwam ik gelukkig wel bij een bordje met cristo blanco en een pijl erop. Yes! Ik volgde de route en moest heel veel trappen en steile hellingen op. Best pittig! Het ging prima, tot er opeens geen route meer was... Ik heb geen idee waar en of ik verkeerd ben gelopen. Omdat de helling zo stijl was en begroeid met allerlei struiken en bomen, kon ik de cristo blanco ook niet meer zien... Ik had dus echt geen idee waar ik heen moest. Maar ik had al te ver gelopen om weer terug te gaan, dus ik heb maar op mijn richting gevoel en mijn klimkunsten vertrouwd. En ik ben er (na wat kleine schaafwondjes) gekomen! Ik voelde me wel een echte avonturier hoor, toen ik door de bosjes aan het klimmen was.

Het uitzicht vanaf de cristo blanco is super mooi! Je ziet de hele stad. Mooie afsluiter voor mijn laatste weekend in Cusco. In de middag hebben we lekker met de hele familie een film gekeken en taart gegeten, een echte zondag :) De week daarop ben ik in de ochtenden weer naar mijn project geweest en heb ik in de middagen nog van Cusco genoten. Donderdagavond zijn we nog met alle vrijwilligers uiteten geweest als afscheid. Daarna nog voor de laatste keer salsa gedanst, een leuke avond! Vrijdag ochtend was ik van plan om om 10 uur richting het vliegveld te gaan. Mijn host moeder was er echter nog niet... ik heb een uur gewacht, maar toen moest ik toch echt wel gaan. Ze zat vast in het verkeer helaas. Ik vond het heel erg vreemd om weg te gaan zonder gedag te zeggen en te bedanken... maar het was helaas niet anders. Ik heb nog wel een kaartje en Nederlandse snoepjes achter gelaten.

Ik vloog naar Lima en ben naar het hostel gegaan. Ik heb nog een beetje rondgelopen in Lima en ben na een vermoeiende reis gaan slapen. De tweede dag in Lima ben ik naar het centrum gegaan. Het duurde heel lang voordat ik er was, maar voor de terugweg had iemand me gelukkig een veel snellere route aangeraden. Het centrum vind ik echt heel mooi! Ik heb er best een tijdje rondgelopen, lekker in de zon. Weer terug in de wijk van mijn hostel (miraflores) heb ik voor het eerst ceviche gegeten. Het was heerlijk! Ceviche is rauwe vis met limoen en allerlei andere dingetjes. Weer een top dagje dus. Ik vind Lima best een leuke stad en het viel me echt alles mee! Het is heel anders dan Cusco en het is een super grote stad, met ook grote merken en dergelijke. Ik vond dat voor de verandering juist wel leuk :) Ik snap wel dat mensen er niet echt langer dan 2 dagen hoeven blijven. Dat was ik eerst ook niet van plan... echter, toen ik op de luchthaven kwam (ik zal jullie een hoop details besparen want het was echt geen pretje allemaal) bleek mijn vlucht niet te gaan. Ik werd naar een hotel gestuurd, en wat voor een! Super luxe. Ik bleef daar 1 nachtje en de volgende avond zou ik vliegen. Ik vond het heel vervelend, maar ik kon er niets aan doen. De volgende avond werd het alleen nog vervelender. Nadat ik 45 minuten op mijn taxi had gewacht, kreeg het hotel een berichtje dat mijn uitchecken was verplaatst naar de volgende ochtend. Ik kreeg echter niks te horen.... Het hotel heeft gebeld en mijn vlucht bleek weer verplaatst te zijn. Toen zat ik er toch echt wel een beetje door heen! Nog een nacht in Lima dus... Ik zou de volgende dag tussen half 11 en 11 uur opgehaald worden. Om 10.15 werd ik op mijn Kamer gebeld dat de taxi er stond (?) En dat ik moest haasten. Toen ik binnen 2 minuten beneden stond, was de taxi al weg... Na een half uur kwam een andere taxi me ophalen. Ik zou eerst om 13.00 vliegen, maar dat werd 14.00. Ik had dus geen haast, dacht ik.... Maar, het zal eens niet, toen ik incheckte bleek mijn vlucht toch wel om 13.00 te gaan! Het was inmiddels 12.30... Dus ik rennen, en ik was net op tijd! Maar het verhaal zou natuurlijk niet compleet zijn, als er iets mis was en ik dus vertraging had. Om 14.15 ging ik dan eindelijk de lucht in! Ik geloofde t zelf bijna niet, toen ik dan eindelijk ik Quito was. Daar moest ik helaas ook nog ruim een uur wachten bij de immigratie dienst... om half 6 was ik dan eindelijk door de gate! Jesse, oprichter van Local Dreamers, haalde me op en bracht me naar mijn gastgezin. Het is een heel lief gezin! Een vader (Edison), moeder (Patricia) en twee dochters van rond mijn leeftijd (Estefania en Sarita). De oudste dochter is echter alleen in het weekend thuis. Het huis is klein en knus, net als mijn Kamer. Drie vierkante meter. Ze zijn wel vaak weg van huis. De vader begint al om 5 uur s ochtends met werk, maar is wel ´s avonds thuis. De moeder werkt ´s ochtends en ´s avonds, maar is ´s middags thuis. Ik ben alleen niet thuis tussen de middag, dus ik zie eigenlijk alleen de vader echt elke dag. De moeder zie ik af en toe in de avond nog. Ze laat wel elke ochtend een briefje bij mijn ontbijt achter, heel lief.

Dinsdag was mijn eerste dag bij Local Dreamers. Andrea, projectcoördinator, nam me mee en legde wat dingen uit en liet wat zien. Daarna geluncht op kantoor en meegegaan naar de voetbalschool! Het was de laatste dag op het project van een vrijwilliger en dus werd er in plaats van een gewone training een toernooitje gespeeld. De volgende dag heb ik in de middag meegekeken met de Engelse les van Tiemen en Guus. Deze les, aan de jongste groep kinderen van 6 tot 10 jaar, ben ik namelijk samen met Tiemen gaan doen. Woensdag avond koken er altijd 2 mensen voor de rest van de groep. Omdat het de laatste dag van 2 vrijwilligers was, gingen we barbequeën. Erg gezellig! Ook heb ik leren toepen, een kaartspelletje wat ze hier op kantoor vaak doen :)

Ik heb dus in principe de ochtenden om me voor te bereiden en dan in de middagen de projecten. Op maandag en woensdag Engels les, op dinsdag en donderdag de voetbalschool en op vrijdag een nieuw project: de zwemschool. Een druk programma dus. Ik heb dus ook nog niet echt de tijd gehad om Quito zelf te verkennen, want het LD kantoor zit niet echt in het centrum. Het zit in het Zuiden van Quito, 20 minuutjes lopen vanaf mijn gastgezin. Quito is echt een enorme stad, vooral in de lengte. Het is maar 5 km breed, maar wel 70 km lang! Het duurt dan ook super lang als je helemaal naar het Noorden moet.

Het eerste weekend hier in Quito ben ik met 4 andere vrijwilligers (Jochem, Tessa, Tiemen en Guus) naar Mindo gegaan. Mindo is ruim 2 uur met de bus vanaf Quito. Zaterdag ochtend om 5 uur stond ik al naast mijn bed, want we wilden op tijd in Mindo zijn. Rond 10 uur waren we er en hebben we een hostel gezocht. Na de lunch zijn we naar de cascadas (watervallen) gegaan. Echt heel mooi! Het was wel heel warm in Mindo en de muggen hebben me opnieuw te grazen genomen...
´s Avonds hebben we lekker gegeten, getoept, en zijn we nog een drankje gaan doen. De volgende ochtend zijn we gaan tuben, met een soort vlot van banden de rivier af. Heel grappig! Het water was wel ijskoud, maar dat wende wel snel. Een erg leuke activiteit. De rest van de dag hebben we nog lekker uitgerust, want dat is immers waar een weekend voor bedoeld is. Aan het eind van de middag zijn we weer terug naar Quito gegaan en maandag begon er weer een nieuwe week.
De planning is elke week hetzelfde, dus weer elke dag naar kantoor en in de middag de projecten. Op woensdag hadden Jesse en Tessa pannenkoeken gebakken en daarna gingen we uit. Een leuke avond!
Donderdag ochtend heeft Aldert, medeoprichter van LD, me samen met Andrea meegenomen op een city tour. We zijn naar het historisch centrum gegaan. Vanaf daar hebben we een taxi genomen naar de ´virgen de Quito´, een groot beeld bovenop een berg. Vanaf daar hadden we een heel mooi uitzicht op de stad. Daarna zijn we naar beneden gelopen en zijn we nog naar een museum geweest. We hebben de tour afgesloten met een lekker sapje en zijn weer naar kantoor gegaan. Net op tijd, want we moesten alweer snel naar de voetbalschool.
Vandaag hebben we eerst 2 vergaderingen en daarna weer de zwemschool.

Dit weekend gaan we naar Baños, zo´n 3 uur met de bus van Quito. Baños is een stuk toeristischer dan Mindo, maar de verhalen erover zijn erg goed. Ik ben benieuwd! Ik zal jullie natuurlijk laten weten hoe het was.

Ik heb ook weer wat nieuwe foto´s geupload van Cusco en van Mindo.

Hasta luego!

Over ruim 3 weken weer thuis....

1. Els Korrel:
    29 november 2014
    Hoi Elise, wat kan jij mooi schrijven zeg! En volgens mij beleef jij de tijd van je leven!
    Het kouwe kikkerlandje zal je straks wel weer tegenvallen alhoewel hier de gezellige sinterklaassfeer heerst.

Trouwens, gefeliciteerd met je vader!

Tot ziens en groetjes van Els
  2. Guuzepuus:
    30 november 2014