Baños, Familie weekend en de projecten

10 december 2014 - Quito, Ecuador

Hoi hoi!

En toen was mijn tijd in Quito ook alweer bijna voorbij.... Vandaag de laatste Engels les gegeven, morgen de laatste keer naar de voetbalschool en vrijdag de laatste les bij de zwemschool. En dan.... naar de Galapagos eilanden! Ik heb er zo veel zin in!

Maar eerst, mijn afgelopen tijd in Quito en bij Local Dreamers. Het weekend nadat ik mijn laatste verhaal schreef, zijn we met de zelfde groep als Mindo naar Baños gegaan! Na de zwemschool hebben we op kantoor gegeten en om 21.30 ging ons bus.Het was zo´n 3 uur rijden, dus we kwamen pas ´s nachts aan. We hebben een hostel gezocht en om 3 uur lagen we allemaal te slapen.
De volgende ochtend zaten we al om 9 uur aan het ontbijt en hebben we een planning gemaakt. We zijn in de ochtend naar Casa del Arbol gegaan, wat ongeveer een half uurtje met de taxi was. Casa del Arbol is, zoals de naam al zegt, een boomhut met daaraan een schommel. Met die schommel kan je boven de afgrond schommelen. Heel leuk om te doen, en natuurlijk mooie foto´s!
Hierna zijn we weer naar Baños terug gegaan en is Jochem gaan bungeejumpen! Van de brug af, boven de rivier... Heel vet.
Na de lunch besloten we te gaan mountainbiken naar de watervallen, dat leek ons wel gaaf. Het viel alleen een beetje tegen. De weg naar de watervallen was geasfalteerd, dus er was niet veel aan. De watervallen zelf waren wel heel mooi, net zoals heel Baños trouwens! De hele rit was bergafwaarts en we hadden niet zo veel zin om de bergen weer allemaal op te fietsen... Maar gelukkig hadden we Guus en Jochem die met hun onderhandel technieken regelden dat we achterin een pickup truck weer mee terug konden naar Baños. Erg comfortabel was het alleen niet, zo op het randje van de achterklep haha. Weer een ervaring rijker.
´s Avonds hebben we lekker ´luxe´ gegeten bij een steakhouse, heerlijk! Als ik hier in Ecuador over ´luxe´ en duur spreek, betekent dat een broodje vooraf en 7$ voor een heerlijk stukje vlees. Niks te klagen dus...
De volgende ochtend hebben we niet veel gedaan, eigenlijk niks. Lekker een beetje door Baños gelopen en een ijsje eten. Ik ben na de lunch al terug naar Quito gegaan, omdat ik nog even naar het centrum van Quito wilde. De rest ging nog naar thermale baden iets verderop, maar die had ik al genoeg gezien in Peru en Bolivia...

Maandag begon weer een nieuwe week. De Engelse les geef ik samen met Tiemen aan de jongste groep kinderen (6-10 jaar). Dat is de moeilijkste en onrustigste groep, en we hebben ook nog eens geen lesmethode of boeken. Elke les moeten we dus weer iets bedenken om ze te leren en ze bij de les te houden. Soms wel een hele uitdaging! Er zijn een aantal kinderen die graag willen leren en ook best veel kunnen, maar anderen zitten er puur omdat ze door hun ouders verplicht zijn. Dat is af en toe wel jammer. Toch heb ik het idee dat ze gemiddeld wel een kwart van de stof die we ze aanleren onthouden, dus dat is in iedergeval iets :)
Dinsdag ochtend ben ik naar Mitad del Mundo gegaan, een monument op de evenaar. Later is alleen vastgesteld dat dat niet de echte evenaar is, dus 200 meter verder zit er een ander museum op de echte evenaar. Het duurde heel lang om er te komen, maar ik vond het wel heel leuk (bij de echte evenaar)! Ik kreeg een rondleiding en er waren allerlei proefjes. Vooral als je met je ogen dicht over de evenaar loopt, voel je echt dat krachten je van 2 kanten duwen. Recht lopen lukt dus niet. Ook een proefje met water dat aan de ene kant naar links de afvoer ingaat, aan de andere kant naar rechts, en op de evenaar recht naar beneden.
De weg terug naar Quito was iets minder... de bus ging blijkbaar niet op dezelfde manier terug als dat hij heen ging. Gelukkig zat er een lief oud vrouwtje naast me die me hielp. Ik moest overstappen op een andere bus en omdat ik laat was ging ik gelijk door naar de voetbalschool. Alleen ik dacht te weten waar die ongeveer zat, maar dat was dus niet zo... Ik was best wel verdwaald geraakt, maar ik heb het gelukkig gevonden. Ik was wel een uur te laat helaas.
Woensdag was het weer tijd voor Engels les en ´s avonds de kookavond. Deze keer was het de beurt aan Tiemen en mij! Omdat een aantal vrijwilligers al meerdere malen hadden aangegeven dat ze zo verlangde naar echt hollands eten, bestloten wij stampot te maken. Met gehaktballen. Ik hou normaal gesproken helemaal niet van stampot, maar zelfs ik had er zin in. Na ruim 2 uur in de keuken te staan, hebben we lekker gegeten. Fijn om weer hollandse pot te eten :)
Boerenkool en zuurkool klinken me nu ook weer goed in de oren.....
Donderdag gingen we weer naar de voetbalschool. De voetbalschool ligt een stuk verder in het zuiden van Quito en is bedoeld om kinderen van de straat te houden en ze een veilige opvang te bieden. De kinderen zijn onderverdeeld in een prestatiegroep en een recreatiegroep. De prestatiegroep bestaat uit de groep oudste kinderen (10-14 jaar). Binnen deze groep ligt, naast spelplezier en het ontwikkelen van algemene normen en waarden als respect, samenwerken en discipline, de nadruk op het sportieve aspect: techniek, tactiek en conditie. Bij de recreatiegroep staat het sociale aspect en het in aanraking komen met sport en bewegen voorop. De opkomst van de kinderen verschilt nogal per keer. De ene keer is de groep super groot, en de andere keer loop je maar met 6 jochies te voetballen.
Ik heb eigenlijk de hele tijd dat ik hier was samen met Guus en Jochem les gegeven aan de prestatiegroep. Ik vond dit leuker om te doen, omdat ze in deze groep een stuk fanatieker zijn en het meer een echte training is. We beginnen dus ook elke training met een warming up, doen wat pass en trap oefeningen, afwerken op doel en wat ze het liefst de hele tijd doen... partijtje spelen. Ik vind het echt leuk om training te geven! Vooral als je ziet dat de kinderen er zo´n plezier in hebben en ze vol enthousiasme naar de training komen.
Een aantal kinderen van de voetbalschool komen ook naar de zwemschool op vrijdag, een nieuw project van Local Dreamers. Dit project is door Jochem opgezet voor school en wordt dus ook steeds door Jochem begeleid. We hebben nu nog maar 3 lessen gehad, maar het is echt super om te zien hoe snel de kinderen vooruit gaan! Het niveauverschil tussen de kinderen is ook bij dit project heel groot. Sommigen kunnen al nagenoeg zwemmen, en sommigen gingen bij de eerste zwemles pas voor het eerst het water in. Ook weer een leuk project :) En zoals jullie zien, een volle week.

6 December is een grote feestdag in Quito, het is namelijk de dag dat Quito in 1543 opnieuw werd gesticht na de afbranding door de Spanjaarden.. Rondom deze datum, afgelopen zaterdag, zijn er dus heel veel feesten in Quito. Dat merkte ik wel toen ik vrijdag naar huis wilde gaan.... In de straat naar mijn huis toe, werd een groot concert gegeven. Een enorme menigte mensen dus. Ik was na een half uur bijna aan het einde van de menigte (na boze blikken van mensen die dachten dat ik voordrong), toen iemand vertelde dat het einde afgesloten was. Ik kon dus weer helemaal terug lopen door de menigte... fijn. Ik was dus weer bijna bij kantoor en wilde een bus pakken naar huis. Die reden niet. Dan maar een taxi... weer bijna een half uur later en ik had eindelijk een taxi die het wilde proberen om naar mijn huis te gaan! Maar, zoals te verwachten viel, lukte het de taxi ook niet om bij mijn huis te komen. Ik heb dus maar de politie aangesproken en gevraagd hoe ik in hemelsnaam thuis zou kunnen komen. Gelukkig was het een hele aardige agent en hij heeft me door de menigte en allerlei hekken heengesleurt. Na ruim anderhalf uur was ik dus eindelijk thuis! Ik zou nog samen met de andere vrijwilligers naar het centrum gaan voor het Quito feest, maar ik had niet zo´n zin om weer door die menigte terug te lopen...
Mijn gastmoeder echter, had heel veel zin om te dansen en vroeg dus of ik meeging naar het centrum. Dus na het eten ben ik met Edison en Patricia met de auto (gelukkig!) naar het centrum gegaan. Eerst gingen we weer naar virgen del Quito, dat hele grote beeld op een berg waarvandaan je over heel Quito uit kan kijken. Vooral in de avond was dat heel mooi. Ook heb ik daar een typisch drankje van Quito geprobeerd: Canelaso. Een warm drankje met kaneel en likeur. Best lekker! Hierna zijn we naar la Ronda gegaan, waar ook muziek en heel veel mensen waren. Als laatst reden we nog naar een klein plaatselijk concertje, waar Patricia eindelijk kon dansen :) Het was een leuke avond!
De volgende dag zou ik naar Otavalo gaan met Jochem, maar toen ik dat aan mijn gastouders vertelde vonden ze dat heel jammer... ze hadden namelijk al een hele dag gepland met mij. Dus ik ging maar niet naar Otavalo. De dag begon al vroeg. We hebben Estefania (dochter) naar de U (universiteit) gebracht en zijn de hond gaan uitlaten in een parkje in de stad. Hierna zijn we naar een kerkje en het presidentshuis geweest, super leuk! In het presidentshuis kregen we een hele rondleiding en Patricia wilde op elk mogelijk moment een foto van mij maken met m´n camera. ´voor je familie!´ :) Na de hond even te hebben thuisgebracht, zijn we de familie van Edison op gaan halen. Estefania gaf namelijk vanuit school een concert met haar viool en daar moest iedereen bij zijn. Het was wel leuk om te zien, en er waren ook nog wat andere kleine acts. Na het optreden ben ik met Patricia nog naar een museum geweest. Later hebben we de andere dochter, Sarita, opgehaald en zijn we gaan lunchen in een locaal restaurantje. Soep met stukken vis en popcorn erin... apart, maar lekker.
Zondag ben ik in de ochtend naar het centrum gegaan en toen ik thuis kwam stond er een enorme zondags lunch op me te wachten, echt enorm. Aan het eind van de middag heb ik met Patricia gekookt. Een typisch toetje uit Quito wat ze met kerst altijd eten. Het lijkt een beetje op oliebollen, maar dan met anijs erin en gedoopt in honing. Lekker! Daarna zijn we nog met het hele gezin naar de shopping mall gegaan en hebben we Sarita weer teruggebracht naar het station. Het was echt een leuk weekend zo met de familie, maar ik was wel helemaal gesloopt daarna!

Deze week was tot nu toe weer een normaal weekje met de projecten. Vanavond is het weer kookavond. Deze keer zijn Andrea en Aldert aan de beurt.
Verder heb ik besloten om zaterdag met Jochem naar de Cotopaxi te gaan! Ik twijfelde heel erg omdat het best wel wat kost en ik niet wist of het het waard was. Ook is het zaterdag mijn laatste dag in Quito en vlieg ik zondag vroeg. Ik besloot het toch te doen omdat iedereen het me aanraadde en ik zaterdag anders toch alleen maar loop te stressen enzo. Ik heb er zin in en ben heel benieuwd hoe het is!
Omdat ik nu zaterdag dus geen tijd meer heb, moet ik nu al gaan beginnen met mijn tas inpakken... De Galapagos eilanden komen dus steeds dichterbij! Ik kijk hier echt al zo lang naar uit! Ik geloof bijna niet dat ik ook echt ga zondag.

En daarna....? Daarna eindelijk naar huis. Hoewel ik het hier echt super super leuk heb, hele mooie dingen zie en geweldige dingen doe, kijk ik er nu best wel naar uit om weer thuis te zijn. Vooral nu in deze maand, waar er echt een kerstsfeer hangt, kan ik niet wachten....!

Dus, nog 2 daagjes mijn project en de laatste dingen in Quito doen, dan naar de Cotopaxi en dan naar de Galapagos! 22 December vlieg ik weer van Guayaquil naar Miami, van Miami naar Londen en van Londen naar Amsterdam.

Ik hoop dat ik nog beschikking heb over internet op de Galapagos eilanden, zodat ik jullie een update kan geven van mijn ervaringen daar! Ik zal jullie weer lekker jaloers maken met mooie foto´s, geen probleem. :)

Voor nu zal ik stoppen, want volgens mij heb ik jullie alweer genoeg leesvoer gegeven...

Hasta luego!

1. Chantal:
    11 december 2014
    Jaaa, wij zitten klaar voor de Galapagos fotos!

Fijn dat je weer bijna terug naar huis komt.
  2. Natalie & Co.:
    12 december 2014
    Geniet en tot snel! X
  3. Jon:
    12 december 2014
    Inderdaad goed stukje leesvoer Elise! Ben heel benieuwd naar je Galapagos ervaring.
  4. Joke Korrel:
    14 december 2014
    Als ik een reisverslag van je lees, ben ik iedere keer weer verbijsterd over wat je allemaal doet/meemaakt. Heb het waarschijnlijk al eerder gezegd: wat een prachtige/geweldige belevenis/ervaring moet het voor je zijn. Is Galapagos eilanden puur voor jezelf of heb je daar ook nog een project? Hoe dan ook: geniet ervan, en voor 23 december: fijn om weer thuis te komen (met een heel groot gevulde rugzak aan nimmer te vergeten herinneringen)!

Liefs en groetjes, Joke
  5. Elise Korrel:
    22 december 2014
    Hoi Joke,
    Bedankt! Het was inderdaad een super mooie reis voor mij. De Galapagos waren puur voor mezelf :) mooie afsluiter van mijn reis!
    Liefs