Al bijna op de helft..

19 oktober 2014 - Cusco, Peru

Het is zo gek hoe snel de tijd gaat, ik ben al bijna op de helft van m´n reis.. Ook ben ik al op de helft van m´n tijd hier in Cusco.
Vorige week heb ik weer veel gedaan. Deze week heb ik voornamelijk uitgerust van vorige week..
Ik heb nu 2 weken van m´n project gehad en het bevalt me steeds beter! M´n Spaans gaat ook best wel vooruit bij het project gelukkig. Ik werk elke ochtend van 9.00 tot 13.30. Het project is wel een stukje verder, dus ik moet 50 minuten lopen elke ochtend. Op de terug weg neem ik de bus. De kindergarten heeft 3 klassen, voor de 3-jarigen, de 4-jarigen en de 5-jarigen. Ik werk in de klas met de 4-jarigen kinderen. Hoewel de les om 09.00 eigenlijk zou moeten starten, is dat meestal pas om half 10 of zelfs later. In Peru zijn ze niet zo stipt.. Ik begin vaak met het nakijken van het huiswerk en het uitzoeken van nieuw huiswerk. De juf legt dan ondertussen aan de kinderen een opdracht of iets dergelijks uit. Daarna help ik de kinderen met het maken van die opdrachten. De kinderen luisteren hier heel slecht, ze zijn heel eigenwijs.. De juf heeft ook weinig gezag over de klas. Omdat ik blank ben verwachten ze van mij dat ik alles weet en dus ook makkelijk de orde kan houden. Aan het begin ging dat wel lastig, omdat ik niet alles kon zeggen wat ik wilde in het Spaans en bij een onrustige klas (18 kinderen) willen handgebaren dan niet echt helpen... Nu gaat het gelukkig al een stuk beter. Rond een uur of 11 help ik alle kinderen met het wassen van hun handen en dan gaan ze eten. Elke dag is er 1 moeder die voor alle kinderen kookt. Vaak rijst met aardappels, zoals gewoonlijk... Daarna spelen de kinderen buiten. Het buitenspeel plein is heel klein en ook niet echt veilig. Aan het speeltoestel zitten allemaal splinters en in de 2 weken dat ik hier ben zijn er al 4 kinderen vanaf gevallen, waarvan 1 nu in het ziekenhuis ligt... Ook is het speelplein wel omgeven met een hek, maar de spijlen staan zo ver uit elkaar dat de kinderen er makkelijk doorheen kunnen. 75% van de buitenspeel tijd ben ik dan dus ook bezig met het terug halen van de kinderen... De juf vind het volgens mij wel fijn om mij alle klusjes te geven waar zij geen zin in heeft. Na de pauze doen we meestal nog meer opdrachten, vaak ook Engels les. Ik leer de kinderen wat simpele woordjes en ik leer ze tellen in het Engels. Ze pikken het op zich best snel op en volgens mij vinden ze het ook wel leuk! Om 1 uur worden de kinderen opgehaald en na het schoonmaken en het wachten op alle ouders gaan de juffen en ik ook naar huis. Ik vind het heel leuk om met de kinderen te werken! Vooral omdat ik ze nu steeds beter leer kennen, kan ik ze ook beter helpen. Ik vraag me alleen af of het ooit gaat lukken om een stille klas te krijgen.. De juf is soms best lui en orde houden over 18 kinderen is soms best vermoeiend haha. We hebben ook af en toe leuke dingen gedaan. Zo zijn we naar een speelveldje vlakbij geweest en hebben we allerlei spelletjes gespeeld. Ook was er afgelopen vrijdag een meisje jarig. Verjaardagen worden hier blijkbaar heel groots gevierd, want de hele dag was er geen les en hebben we alleen feest gevierd. De hele klas werd uitgebreid versierd en er was muziek en allerlei eten. Echt heel veel eten... Enorme borden met koekjes, popcorn, snoepjes en lolly´s werden aan het begin steeds rondgedeeld aan de kinderen. Toen kregen alle kinderen gelatine pudding, gevolgd door frisdrank. Toen weer een lading met koekjes en popcorn. Je zou denken dat de kinderen ondertussen al misselijk waren... maar toen kwam de piñata. De piñata was wel echt heel leuk! Daarna weer koekjes en popcorn en als klap op de vuurpijl was er natuurlijk ook nog taart! Oh en de kinderen kregen ook allemaal nog een zakje met snoep, popcorn en koekjes mee naar huis... Het is dus ook geen wonder dat de tanden van heel veel kinderen hier echt super slecht zijn. Het was wel een hele gezellige dag en er werd echt feest gevierd en gedanst.
Ik vermaak me dus wel bij mijn project :) Ik vind het wel heel gek om te zien hoe groot het verschil is met de rest van de stad... Het is dus aan de rand van de stad en het is echt in een sloppenwijk. De kinderen zijn ook vaak best wel vies als ze komen en dragen bijna elke dag dezelfde kleding. Het is zo raar om dan te zien dat daar 1 km vandaan een super groot westers winkel centrum staat, waar je een Burgerking en KFC hebt en waar je naar de film kunt... Ik kan er nog steeds niet echt aan wennen.

Vorige week dinsdag zijn we weer uit eten geweest, omdat er een meisje van de Spaansschool vertrok. De woensdag erna zijn we naar een soort dierentuin geweest! Het was in Pisac, wat ongeveer 45 rijden is vanaf Cusco. We hebben eerst gekeken naar het wevingsproces en allerlei soorten aardappels gezien die ze hier hebben. Heel interessant! Ze hebben hier zó veel verschillende aardappels, echt niet normaal. Daarna zijn we naar de dieren gaan kijken. Eerst naar een soort boerderij met Lama´s, Alpaca´s en Vicuñas. Je kon ze ook voeren, heel grappig! Daarna zijn we naar een soort dierentuintje geweest met allerlei dieren die mishandeld zijn, en nu daar worden opgevangen. Je had er de Peruaanse hond (een naakte hond), Anaconda´s, Papagaaien, een soort kleine Lynxen, Cavia´s en nog meer lama´s. Het was een hele leuke ochtend!
Vrijdag begon dan eindelijk mijn Machupicchu avontuur! ´s Ochtends vroeg werd ik bij de bus verwacht en zijn we 3 uur met de bus naar de startplaats gereden. Een heleboel heuvels op... en t regende best hard! Vanaf het hoogste punt zijn we naar beneden gaan mountainbiken. Het was best wel koud en nat aan het begin, maar we gingen steeds lager en het werd steeds warmer. Aan het eindpunt was het echt warm en waren we al zo ongeveer in de jungle. Vanaf daar moesten we nog een klein stukje met de bus naar ons lodge. Daar hebben we nog wat in het stadje (santa maria) rondgelopen en avond gegeten. De volgende dag weer om 6 uur op, dat was de zwaarste dag. We hebben 10 uur gelopen, waarvan een groot gedeelte bergopwaarts. Het was ook best wel benauwd en warm, en de muggen wisten me ook wel te vinden... Normaal word ik nooit gestoken door muggen en ik had ook repellent opgedaan, maar dat wilde niet echt baten. De muggen zijn heel anders in de jungle, je krijgt echt wondjes van de muggen en ik heb er nog steeds last van. Het zijn er te veel om te tellen... heel naar. Na al het lopen kwamen we aan bij de hot springs in Santa teresa. Heel fijn was dat! Het was zo lekker om in een warm bad te duiken na al dat lopen, ik denk dat we er wel 2 uur hebben doorgebracht... Daarna gingen we naar de lodge. De volgende dag weer om 6 uur opgestaan. Deze dag begon met ziplinen, heel gaaf! Er waren 6 kabels gespannen tussen verschillende bergen. Je werd daaraan vastgebonden en ging zo van berg naar berg. De laatste zip deden we in de ´superman´ positie, zonder handen dus!
Na de lunch moesten we weer lopen. Hoewel het deze keer een stuk minder was dan de tweede dag en ook niet bergopwaarts, vond ik het een stuk minder leuk. We liepen namelijk de hele weg langs een spoorlijn en het leek wel eindeloos... ik was dan ook heel blij toen we eindelijk in Aguas Calientes waren, het eindpunt. Daar hebben we eerst lekker uitgerust en toen weer avond gegeten. De volgende dag was de grote dag, eindelijk naar de Machupicchu! Om 4 uur moesten we deze keer al opstaan. Het was 1,5 uur lopen (trappen) om bij de Machupicchu te komen. Wat was ik blij toen we er eindelijk waren! Om 6 uur kregen we een rondleiding in Machupicchu en daarna hadden we vrije tijd. Het was zo overweldigend mooi. Het is zo groot en in nog zo´n goede staat! Het voelde echt alsof ik door een anzichtkaart liep... Op elk punt zag het er weer anders uit. We (Marina en ik) zijn er tot ongeveer 1 uur gebleven en zijn toen weer terug gegaan. De trappen af was ook niet echt een pretje.. m´n benen waren zo moe dat ze helemaal gingen shaken. Toch voelde we ons zo goed toen we weer beneden waren en in Aguas Calientes waren! Mission complete. Ons trein terug naar Cusco ging pas om 10 uur ´s avonds, dus we hadden nog best wel wat tijd. We hebben niet echt iets gedaan, omdat we te moe waren haha. Na de trein, moesten we nog met een bus. Rond 2 uur lag ik dus pas in me bed. Heel moe, maar heel voldaan!
De volgende dag moest ik ook weer gewoon om 7 uur opstaan voor me project, dus eigenlijk heb ik de rest van de dagen in de middag niet veel gedaan. Lekker uitgerust :) Donderdag hadden we wel nog een afscheidsdinner van een vrijwilliger die wegging. Vrijdag avond ben ik naar de film geweest! Er is hier 1 bioscoop in het winkelcentrum. Dat winkelcentrum is heel nieuw en in zo´n groot contrast met Cusco. Vooral met de buitenwijken. Als je in dat winkelcentrum bent, voelt het net alsof ik gewoon in Europa ben... heel gek. Het past hier echt niet vind ik. De film die we (Marina en ik) gezien hebben, was wel leuk. We gingen naar Dracúla. Ik had me niet echt verdiept en had dus niet zo veel bloed verwacht... maar het was wel een goede film.
Gisteren, zaterdag, heb ik voor tandartsassistente gespeeld! Mijn host vader is namelijk tandarts en met 2 andere collega´s had hij een project georganiseerd. Het project werd gefinancieerd door mijn vrijwilligersorganisatie (Volunteering Peru), dus Carlos en Agnes gingen ook mee. Ook nog een ander meisje (Zoey) die hier als vrijwilligers is, ging mee. Het project werd gehouden op een school buiten Cusco. De kinderen hebben geleerd hoe ze hun tanden moesten poetsen en kregen allemaal een tandenborstel en tandpasta. Ook kregen alle kinderen een checkup en werden ze ook gelijk geholpen. Het is zo ongelooflijk hoe slecht de tanden van sommige kinderen hier zijn.. Echt allemaal gaatjes en rotte tanden. Bij sommige kinderen werden wel 5 tanden getrokken. Gelukkig is dit project niet eenmalig en worden de kinderen later weer geholpen. Een tandarts is namelijk veel te duur voor hen... Een heel goed initiatief dus! Ik vond het ook echt super om te mogen helpen. Het was heel interessant om te zien allemaal. Ik mocht ook echt alles doen wat een assistent normaal doet, een hele ervaring op zich dus.

Nou, ik geloof dat ik zo ongeveer wel alles weer verteld heb.. Ik heb ook weer wat nieuwe foto´s geplaatst.

Ciao! Tot de volgende keer

1. Natalie & Co.:
    19 oktober 2014
    Pas op de helft:( voor jou nog veel tijd om van alles te ontdekken! Wat heb je weer een gave trip gemaakt zeg!
    Grappig dat een klas van 18 kinderen soms al zwaar is;) hier zitten ze met 32 in de klas. Alleen geen taal barrière natuurlijk!
    Blijf genieten, we genieten van al je verhalen en foto's.
    Dikke x
  2. Chantal:
    20 oktober 2014
    Super leuk verhaal weer. Wat gaat de tijd snel hè?

En euhm je kunt altijd nog naar de pabo als je terug bent :-)
  3. Nynke:
    20 oktober 2014
    Wow! Mooie foto's en veel leuke belevenissen! :)
    Ik wens je nog heel veel plezier, geniet ervan!

Groetjes, Nynke
    (Local Dreamers)