De eerste 2 weken in Cusco

7 oktober 2014 - Cuzco, Peru

Ik heb een hoop te vertellen! De tijd gaat hier zo snel en ik doe hier zo veel, dat ik er niet aan toe gekomen was om te schrijven...
Ik zal maar niet dag voor dag beschrijven wat ik heb gedaan, want dan wordt het verhaal iets te lang. Ik zal de hoogtepunten even op een rijtje zetten, want dieptepunten zijn er gelukkig niet geweest.

Ik heb nu m'n 2 weken Spaans les achter de rug en begin morgen (dinsdag) dan eindelijk met m'n vrijwilligerswerk. Ik heb er echt heel veel zin in en ben benieuwd hoe het is! Ik zal eerst alleen een ochtend project doen in een kinder garden. Daarna zie ik wel of ik nog een middag project ernaast wil doen of misschien wat extra Spaans lessen wil nemen. Ik hoorde van een meisje waarvan ik het project overneem dat ze het best wel zwaar en vermoeiend vond en dus geen middag project ernaast deed... dus we zullen zien hoe het me bevalt! Ik was vandaag nog de hele dag vrij omdat er gisteren verkiezingen waren en de scholen daarom gesloten waren vandaag. Ik wou dat dat in Nederland ook zo was...

Ik had de afgelopen 2 weken dus elke dag Spaans in de middag. Elke dag dus na lunch heel snel lopen om op tijd te komen! De lessen waren erg gezellig met Emily (klasgenootje) en de lerares Sonia. Ik heb t gevoel dat ik heel veel heb geleerd. Het was dan ook heel vermoeiend soms... maar we hebben ook leuke dingen gedaan tijdens of voor de lessen. Zo zijn we naar de San Pedro markt geweest om ons Spaans te oefenen en we zijn naar de finish van de Inka Rally gaan kijken. Ook hebben we afgelopen donderdag een voetbalwedstrijd bezocht! Het was de wedstrijd Cusco tegen Lima. Cusco heeft gewonnen gelukkig met 3-2! Ik vond het heel gaaf om een voetbalwedstrijd hier bij te wonen. De fans van Cusco waren aardig fanatiek! Het stadion was natuurlijk een stuk primitiever dan in Nederland, maar ik vond het voetbalspel niet eens zo slecht... het was leuk om te zien! De zon was wel heel fel, dus iedereen was aardig verbrand..
In de ochtenden voor mn Spaans les heb ik Cusco een beetje verkend. Ik ben naar wat marktjes gegaan, naar het Centrum en een paar musea. Ondertussen ben ik ook al heel wat sapjes en fruitsalades verder... ze zijn zo lekker hier!
Elke donderdag avond organiseert de Spaans school een activiteit voor alle (ex)leerlingen. Vorige week waren het Salsa lessen, erg leuk! Er zijn hier heel wat Salsa clubs dus ik hoop dat ik het aan het einde van mn reis een beetje goed kan. Deze week hadden we een Bingo en Quiz night in een restaurant genaamd Aldea Yanapay. Het restaurant serveert niet alleen heel lekker eten, de opbrengst gaat ook nog eens naar hun project (een weeshuis)! Dubbel zo lekker eten dus. Het was een hele gezellige avond, die uiteindelijk werd voortgezet in een leuke nacht!
De vrijwilligers organisatie organiseert ook af en toe etentjes met alle vrijwilligers en afgelopen vrijdag was er een van. We hebben weer heerlijk gegeten en t was leuk om iedereen weer te zien. Ik ben echter deze keer wel vroeg naar bed gegaan want ik had een vol programma zaterdag! Maar om te beginnen, vorig weekend: ik ben zowel zaterdag als zondag met een tour meegegaan en was dus erg moe aan het eind van t weekend! Zaterdag ben ik naar Qorikancha geweest (een Inka tempel waar de Spanjaarden een kerk boven op hebben gebouwd), naar Saqsaywaman, Q'enqo, Puka Pukara en Tambomachay. Allemaal ruïnes van de Inka's. Vooral Saqsaywaman was heel mooi en het uitzicht met zonsondergang vanaf Tambomachay was ook echt prachtig. Zondag ben ik wat verder weg van de stad gegaan. Ik ben naar de Sacred Valley gegaan! Zo mooi.... We begonnen bij Pisaq, waar we na de markt bezocht te hebben, de ruïnes gingen bezoeken. Daarna zijn we naar Urubamba gegaan voor lunch en vervolgens kwamen we bij Ollantaytambo, mijn favoriet! Echt heel mooi is het daar. Vervolgens nog een korte stop gemaakt in Chinchero, maar daar was niet heel veel te zien. Alleen een kerk en een kleine ruïne. Het werd ook al donker en we waren pas rond 8 uur weer in Cusco. Alle dingen die ik dat weekend heb bezichtigd, kon je bezoeken met een boleto turistico. Op dat ticket stonden ook nog wat musea in Cusco die ik dus in de ochtenden heb bezocht en nog meer ruïnes. De andere ruïnes heb ik nu ook bezocht! Zaterdag ben ik met 4 meisjes die ik ken van de Spaans school op stap gegaan! Het was hun eerste weekend met de boleto turistico (hij is 10 dagen geldig). We zouden eerst naar Moray gaan. We namen een bus vanuit Cusco en na een uur kwamen we aan in Tiobamba, waar we een taxi moesten nemen naar Moray. Na 10 minuten kwam een van de meisjes er echter achter dat ze haar mobiel was vergeten in de bus! We hebben de taxi snel laten omkeren en hij is de bus gaan volgen. De bus ging richting Ollantaytambo en stopte eerst in Urubamba. Gelukkig was het mobieltje er nog! Toen we toch bijna bij Ollantaytambo waren, besloten we eerst maar daarheen te gaan. We hadden een deal gesloten met de taxi chauffeur en hij werd ons privé chauffeur voor die dag. Ik had Ollantaytambo al bezocht vorig weekend, maar gelukkig mocht ik nog een keer! Ik vond het deze keer even mooi of misschien zelfs mooier dan vorige keer. Het is zo indrukwekkend! En dan het uitzicht op de vallei... geen woorden voor. Het gezelschap was ook een stuk leuker deze keer! Veel leuker om dit soort dingen met vrienden zelf te doen in plaats van een tour. We misten af en toe wel wat achtergrond informatie, maar lang leve de Lonely Planet! In Ollantaytambo was het trouwens heel warm en de zon was heel fel. Daarna gingen we verder naar Moray. Wat een rit was dat! Door de bergen over hobbelweggetjes met allemaal bochten.. ik kreeg een beetje een flashback naar de death road. In Moray was het heel rustig en het was heel indrukwekkend om te zien dat de ruïnes zo perfect rond waren. Het begon wel te regenen toen we er waren, dus we zijn snel weer terug naar de taxi gegaan. Er reden toen ook nog wat locals mee tot aan het volgende plaatsje. De taxi had maar plaats voor 6 personen, maar we zaten er toen met 11 personen in.. hoe? Proppen en 3 mensen in de achterbak. Veel beter dan een tourbus :) na een korte stop in het stadje Maray zijn we naar Salineras gegaan. Salineras zijn zout mijnen. De zout mijnen worden per 7 of 8 plateaus door families beheerd hebben een natuurlijke bron. Die bron is een vulkaan waarvandaan warm zout water stroomt naar de plateaus. Daar laten ze t water verdampen en na een paar weken kunnen ze het zout winnen. (Als ik het Spaans van de taxi chauffeur goed begrepen heb ten minste..)
Na Salineras zijn we weer naar Cusco terug gegaan. Het was een lange, vermoeiende, maar hele leuke dag! Het was erg gezellig met de meisjes.
Zondag had een van de vrijwilligers een sport middag georganiseerd. We hebben gevolleybald en gevoetbald. Ik had geen tijd om me om te kleden en stond dus fijn in me spijkerbroek in de brandende zon! Volgens mij ben ik ook weer een beetje verkleurd. Het was erg geslaagd! Ik was wel helemaal kapot daarna, want tijd voor lunch had ik ook niet echt gehad. Ik keek dus heel erg uit naar het avond eten, maar avond eten is hier niet zo'n ding als in Nederland. En vooral omdat het zondag was en de verkiezingen die dag waren, moest ik het doen met warme chocolademelk.. maar ik denk dat dat het enige dieptepunt was van afgelopen 2 weken, dus zo zwaar heb ik het niet geloof ik.
Vandaag heb ik de laatste dingen gedaan van mn boleto. Deze keer had ik me wel goed voorbereid op de zon! Ik ben met de bus naar Típon gegaan. Ook heel mooi :) ik ben niet heel lang gebleven, maar ben wel blij dat ik ben geweest.
Ik ben wel helemaal gesloopt nu. Ik doe natuurlijk veel, ontmoet veel nieuwe mensen, veel nieuwe indrukken en steeds het switchen tussen Spaans, Engels en Nederlands is ook best vermoeiend. Ik heb het wel echt naar m'n zin en geniet van elke dag hier. Ik heb ook nog heel veel leuke dingen in het vooruitzicht. Zo begin ik morgen dus met m'n project en ga ik vrijdag naar de Machupicchu!! Het is een tour van 4 dagen, dus maandag zal ik pas echt bij de Machupicchu zelf zijn. Ook staan er allemaal leuke tripjes gepland met de andere vrijwilligers en mensen van de Spaans school. Ik zal me geen moment vervelen dus. Ik denk daarom ook wel dat het goed is dat ik voor nu even alleen in de ochtend een project heb, zodat ik ook nog wat tijd heb om te rusten af en toe.

Ik zal volgende week laten weten hoe mijn project is en natuurlijk hoe de Machupicchu was!
Ik heb voor nu ook weer wat nieuwe foto's geupload.

Oja, bijna vergeten... ik heb m'n eerste aardbeving gevoeld! Hij was niet heel hevig, maar toch was het heel vreemd om mee te maken! Het hele huis schudde... Ook weer iets om van mn lijstje af te strepen.

Tot de volgende keer!

1. Chantal:
    7 oktober 2014
    Jaloers...wat maak jij een toffe reis. Je maakt vast ook vrienden voor het leven daar!

Bedankt voor je brief. Fee vond het prachtig om hem voorgelezen te krijgen!
  2. Joke Korrel:
    13 oktober 2014
    Wat kun je goed schrijven, Elise, en wat maak je veel mee.
    Onvergetelijke ervaringen/belevenissen!