Death road en Copacabana

6 september 2014 - Sucre, Bolivia

Zo, daar ben ik weer! Ik heb best wel veel gedaan afgelopen dagen en veel mensen ontmoet.
Dinsdag ben ik eerst met een vriend uit het hostel naar de 'witches market' geweest. Dat is een markt met allemaal hele aparte dingetjes. Ze verkopen er poppetjes en diertjes met speciale krachten. En achter elk ding dat ze verkochten zat een speciale betekenis. Ze verkochten ook dode baby lama's? Maar de verkoper vertelde me dat ik dat niet zielig moest vinden, want er waren er toch zo veel.... juist.
Ik heb ook voor het eerst coca thee gedronken. Dat wordt hier heel veel gedronken, omdat het zou helpen tegen hoogteziekte. La Paz ligt namelijk op 3660 meter hoogte! Ik heb gelukkig niet veel last gehad van hoogteziekte, behalve dat ik heeel snel uitgeput was de hele tijd en buiten adem was haha. De straten zijn ook vaak heuvel op, dus dat is steeds wel een goede workout.
Dinsdag middag zou ik een free City tour doen, maar die ging niet door helaas. Ik ben toen zelf rond gaan lopen in de stad en dat was eigenlijk ook heel leuk! Ik heb veel van het centrum gezien. Er zijn hier niet echt supermarkten, iedereen verkoopt hier op straat. Maar dan ook echt iedereen... er zijn echt duizenden straat verkopers! Heel veel verkopen er snoep en andere zoetigheden, of allerlei soorten drinken, of popcorn en chips. Ook zijn er veel kraampjes met hotdogs en hamburgers, of empanadas, dat zijn een soort van deegschelpen gevuld met allerlei dingen als bonen, vlees, groenten, kaas, ui, ei, aardappel en dat soort dingen. Alles is ook echt heel goedkoop. Voor verse jus betaal je 4 Bolivianos, dat is ongeveer 44 cent. Voor iets als koekjes betaal je 2 Bolivianos, 22 cent dus. Dinsdag had ik bij een wat duurder restaurant geluncht, en dat kostte me 50 Bolivianos.. 5,50 euro. Heel vreemd om te beseffen dat je in Nederland zo'n 5 of 6 X zo veel zou betalen voor precies hetzelfde. En de verse sapjes zijn hier ook nog eens lekkerder :)
Maar goed, ik ben dinsdag avond in het hostel gebleven, en dat was erg gezellig!
Woensdag ging ik de death road mountainbiken! Ik moest al vroeg bij het meeting point zijn, maar door de jetlag was ik 'gelukkig' alweer vroeg wakker. Het groepje waarmee ik ging bestond uit 8 personen en 2 begeleiders. Ik had een heel leuk groepje en we hadden erg veel lol. We moesten met een busje ongeveer een uur rijden. We begonnen met het fietsen van een geasfalteerde weg, dus nog niet de echte death road, om te oefenen. Ik vond dat eigenlijk ook al heel leuk haha, want je ging heel snel de berg af. Het was wel echt super koud daar! Later gingen we weer met het busje naar het begin van de echte death road. Het werd al steeds warmer. Ik vond de death road aan het begin echt heel spannend en niet eens zo heel leuk omdat het zo eng was. Later toen ik wat meer gewend raakte en meer durfde was het wel echt heel gaaf! Zo lang je niet de afgrond in keek....
De omgeving was wel heel mooi.
We maakte steeds een paar stops om op elkaar te wachten en om wat foto's te maken. In totaal hebben we zo'n 60 km gefietst. Gelukkig bijna allemaal bergafwaards.
Aan het eind waren we in een soort jungle gebied en was het echt super warm! We konden daar lekker afkoelen in een riviertje en daarna hebben we geluncht. Terug moesten we nu 3 uur met het busje, maar dat was gelukkig geen probleem omdat het heel gezellig was!
In het hostel zijn we ook nog even naar de bar gegaan, maar iedereen was ook super moe. Ik ben dus vroeg gaan slapen en de volgende dag zou ik naar copacabana gaan. Ik werd deze keer om 1.30 al wakker s nachts en kon ook niet meer slapen... ik voelde me heel beroerd. Ik besloot toch gewoon naar copacabana te gaan. Ik zou om 7.30 opgehaald worden voor de tour naar copacabana, maar na 40 minuten wachten kreeg ik een mailtje dat de tour gecanceld was.. niet leuk! Ik heb toen een taxi genomen en ben zelf met de bus naar copacabana gegaan. Ik was daardoor uiteindelijk wel goedkoper uit :) dat was wel het enige pluspuntje, want ik voelde me nog steeds niet echt goed en wist niet echt wat ik moest gaan doen als ik in copacabana was. Ik wilde namelijk naar isla del Sol, maar ik wist niet of ik in copacabana moest slapen of op het eiland. Na heel wat gedoe en rennen besloot ik op het eiland te slapen en ik was net op tijd voor de boot. In de boot kwam ik een Canadees meisje en een Canadese jongen tegen, waarmee ik uiteindelijk naar een hostel ging op het eiland. Voordat we bij het hostel waren moesten we wel eerst een half uur trappen op lopen naar de top van het eiland.. geloof me, dat is geen pretje met bagage voor en achterop... ik was echt heel erg uitgeput toen we er waren! Ik zou daarna naar de ruïnes lopen met de 2 Canadezen, maar ik ben al vrij snel weer terug gegaan omdat ik me steeds zieker voelde. Ik heb toen lekker uitgerust , van het uitzicht genoten en ik ben weer vroeg gaan slapen. Ik had geen last meer van het tijdsverschil en heb heerlijk geslapen! De volgende dag ging de boot s ochtends weer terug naad copacabana en daarna heb ik gelijk weer de bus naar La Paz gepakt, wat weer bijna 4 uur duurde. In La Paz had ik de taxi gedeeld met andere backpackers, met zn 6en in een normale taxi is hier geen probleem... Daarna moest ik weer een heel eind bergopwaarts lopen met mn bagage om m'n bustickets op te halen, om vervolgens weer een heel eind terug te lopen naar het busstation. Ik was echt helemaal kapot toen ik bij het station aankwam en toen kon ik de bus niet vinden... iedereen stuurde me een andere kant op. Gelukkig kwam ik net op tijd aan bij de goede bus. Het was een hele luxe bus, dus ik heb heerlijk een filmpje gekeken en ben toen gaan slapen. Vanochtend om ongeveer 9 uur kwam de bus aan in Sucre. Ik ben met een taxi naar het hostel gegaan en heb net heerlijk ontbeten. Ik ben wel een beetje kapot nu, dus ik ga even lekker bijkomen om weer wat positieve energie te krijgen!

Hasta pronto!

1. Natalie & Co.:
    6 september 2014
    He stoere Elise!
    Wat leuk om weer een verhaal te lezen, en leuk dat je al aardig wat mensen hebt ontmoet en dat het gezellig is:)
    Stoer hoor je mountainbike tocht, ik zou het niet durven!
    Hoop dat je zieke gevoel nu helemaal voorbij is nu je de jetlag de baas bent.
    Veel plezier en tot je volgende verhaal!
    Dikke x van ons
  2. Chantal:
    6 september 2014
    We waren al aan het wachten op een nieuwe update, eindelijk is hij daar dan :-).

Sick dat je op die weg bent gaan fietsen haha.

Hopen dat je je snel helemaal fit voelt!

We kijken uit naar je volgende avontuur.

Gr chantal en rene
  3. Joke Korrel:
    8 september 2014
    Geweldig, Elise, wat je nu doet. Je maakt zoveel mee, hè. Ik heb ook een paar tripjes alleen gemaakt. Mijn ervaring is: soms ben je helemaal happy (of meer dan dat) met wat je ondernomen hebt, en soms voel je je heel ongelukkig. Maar al die dingen vergeet je nooit!

Heel veel plezier nog! Liefs, Joke,
  4. Tineke Hogenboom:
    9 september 2014
    Wat stoer, zo alleen op pad.
    Heel veel plezier,

groetjes Tineke
  5. Ella Korrel:
    10 september 2014
    Super dat je dit avontuur aangaat Elise,en hartstikke leuk om mee te lezen wat je meemaakt.
    Heel veel plezier met alles wat je meemaakt en iedereen die je ontmoet !
    Groetjes Ella
  6. Anneke van der Meer:
    10 september 2014
    Wat een avontuur. In een paar dagen heb je al heel veel meegemaakt. Ik vind het heel stoer van je om dit allemaal te doen. Leuk dat je zo snel aansluiting hebt met andere jongeren om samen te reizen of activiteiten te ondernemen. Een hele mooie tijd gewenst en ik blijf je volgen!!
    Groeten,
    Anneke