Sucre, de zoutvlaktes en meer...

12 september 2014 - La Paz, Bolivia

Hoi allemaal! Ik ben net terug van de zoutvlaktes tour en het was echt geweldig! Maar laat ik eerst eens beginnen bij waar ik gebleven was... Ik heb in Sucre wat uitgerust en ben een beetje de stad gaan verkennen. Ik kwam weer een Zwitsers meisje tegen die ik al eerder gezien had op Isla del Sol, erg leuk!
Ik wilde zondag heel graag naar de Tarabuco markt, dat is een hele grote markt net buiten Sucre. Dit kon alleen helaas niet... precies het weekend dat ik in Sucre was, waren er allerlei festiviteiten in de stad. Eerst vond ik dat echt heel jammer, maar ik heb me uiteindelijk prima vermaakt. Zaterdag waren er allemaal verkleedde mensen dansend op straat met muziek enzo. Zondag kwam de president van Bolivia op de fiets naar de stad! Dat was echt grappig om te zien. Er hing een hele gezellige sfeer en iedereen was op straat en er was veel muziek. Ik ben ook nog naar een grote overdekte markt geweest waar ze echt van alles verkochten. Super veel groente en fruit, maar ook vlees en kleding en snoep. Echt alles wat je maar kon bedenken...
Ik wilde maandag niet niks doen, dus ik had een paardrij tour geboekt. Ik werd bij het hostel opgehaald en net buiten de stad stond de guide me op te wachten. Het was echt heel leuk om te doen! Ik heb ruim 2 uur gereden (en een beetje spierpijn aan overgehouden..) in een prachtige omgeving. Ik was echt blij dat ik dat had geboekt.
De rest van de dag heb ik nog een beetje in de stad rondgehangen en 's avonds ben ik met de bus naar Uyuni gegaan. Deze bus was iets minder fijn.. we kwamen rond 4 uur in de nacht aan in Uyuni. Ik ben toen met een Duits stel en een jongen uit Brazilië naar een hostel gegaan -het was super koud! - om nog wat te slapen en een beetje warm te worden. De volgende dag was het zo ver, het begin van de Salar de Uyuni tour! Om 11.00 uur werd ik met een jeep opgehaald en met nog 5 anderen gingen we op weg. De anderen van mn groep waren wel een stuk ouder, dat was wel jammer. Ze waren wel heel aardig en we hebben het leuk gehad. De tour duurde 3 dagen en ik had van te voren vooral heel veel van de zoutvlaktes zelf verwacht, maar ik ben uiteindelijk het meest gefascineerd door de lagunas, de enorme rotsblokken en de woestijn denk ik.
We begonnen de tour door meteen naar de zoutvlaktes te gaan. Het is heel vreemd om te zien dat echt álles wit is. Mooie foto's gemaakt ook natuurlijk :) we hebben geluncht in een gebouwtje midden op de zoutvlaktes dat gemaakt was van zout! Er was daar ook een museum met alleen maar beelden van zout... heel apart.
We zijn verder gegaan op weg naar een klein dorpje, San Juan, dat in de woestijn lag. We hebben daar nog even gewandeld bij zonsondergang en zijn daarna gaan eten. Het was hier ook best fris en we zijn vroeg gaan slapen. De volgende dag om 6.30 opgestaan, ontbeten en weer op weg gegaan. We zijn naar 'laguna rojo' gegaan, naar een vulkaan, door de woestijn gereden , naar een plaats vol met rotsblokken en uiteindelijk naar' 'laguna colorada' . We hebben ook nog andere lagunas gezien, maar daar weet ik de namen niet meer van. De meren hadden allerlei kleuren en bij de meren waren allemaal flamingo's en lama's! Echt super mooi.
We sliepen vlakbij 'laguna colorada' ,en het was daar echt super koud! Er was ook geen verwarming of elektriciteit. We hadden die dag geluncht met pasta en in de avond kregen we weer pasta, maar dat lust ik niet. Dus ik had best wel honger haha. Door de enorme hoogte en de kou kon niemand ook echt goed slapen. Om 5 uur stonden we deze keer op om de zonsopkomst te kunnen zien. Het was het vroege opstaan en de kou zeker waard :) we zagen de zon opkomen bij de geisers! Daarna zijn we naar de 'hot springs' gegaan, ook echt heel mooi. Als laatste hebben we nog 'laguna verde' gezien, alleen die was helaas niet groen omdat het nog te vroeg was.
Vervolgens zijn we langzamerhand terug gereden naar Uyuni, met nog 2 stops tussendoor. Het was wel een lange weg terug. Het laatste punt waar we waren was namelijk op de grens van Chili!
Rond 4 uur waren we terug in Uyuni. Ik ben nog even lekker gaan zitten en 's avonds ging m'n bus terug naar La Paz. Deze keer wel weer een fijne bus. Vanochtend kwamen we rond 7 uur aan. Ik heb m'n spullen bij een hostel gedropt en heb net heerlijk ontbeten.
Vanmiddag vlieg ik naar de pampas! Daar blijf ik 4 dagen, dinsdag ga ik weer terug naar La Paz. Ik heb er erg veel zin in! Jullie horen snel weer van me.

Adíos!

Ps bedankt voor de reacties, vind het erg leuk om te lezen!

(Foto's komen later, die staan allemaal op m'n camera...)

1. Sientje:
    12 september 2014
    klinkt echt super leuk! wel vermoeiend ;) ben super benieuwd naar de foto's want t klinkt zo mooi allemaal!!
    adios! :)
  2. Natalie & Co.:
    He zusje,
    Wat een leuk verhaal weer! Gek idee dat je het daar ook zo koud kunt hebben. En wat een druk programma heb je zeg, af en toe een beetje niksen kan ook heerlijk zijn hoor! Wel heel leuk om te lezen wat je doet allemaal, hier gaat de iPad regelmatig op schoot om aan de jongens te laten zien waar je bent of heen gaat!
    Dikke x
    Naat & Co
  3. Joke Korrel:
    12 september 2014
    Geweldig, Elise, wat je allemaal onderneemt. Af en toe wel afzien, denk ik, maar je doet het wel en uiteindelijk: je vergeet het nooit meer! Zo mooi om dat voor altijd in je (levens)koffertje bij je te dragen. Nog heel veel mooie ervaringen gewenst!
    Liefs, Joke