Pampas!

16 september 2014 - La Paz, Bolivia

Dit was alweer m´n laatste dag in Bolivia... de tijd ging toch wel snel!
Ik ben vanochtend vroeg terug gekomen van de pampas. Het was echt heel gaaf! Ik heb zó veel dieren gezien...
Het avontuur begon al met m´n vlucht naar Rurrenabaque. Het was een klein propeller vliegtuigje met plaats voor welgeteld 16 pasagiers. Er was ook geen scheiding tussen de cockpit en de zitplaatsen, heel gek om te zien! Vooral omdat de piloot met hele andere dingen bezig was dan vliegen... gelukkig duurde de vlucht maar 40 minuutjes. Het was ook wel grappig om een keer te hebben meegemaakt.
In Rurrenabaque was het een stuk warmer! Ik heb dus lekker een duik genomen in het zwembad en daarna heerlijk trucha gegeten.
De volgende dag begon de pampas tour om 9 uur. Ik zat in een groep met een Zwitsers stelletje, een stelletje uit de UK, een stelletje uit Australië en twee andere Nederlandse meisjes. Een leuke groep! Het was wel heel vreed om weer Nederlands te kunnen praten met mensen. Ik heb echt het idee dat m´n Spaans net zo snel vooruit gaat als dat m´n Nederlands hier achteruit gaat...
We moesten eerst 3 uur met de auto over een hobbel weggetje naar een plaatsje genaamd Santa Rosa. Daar hebben we geluncht en zijn we vervolgens verder gegaan met de boot voor nog eens 3 uur. In de boot hebben we wel al heel veel dieren gezien. We zagen kaaimannen, alligators, aapjes, capibara´s, reigers en heel veel andere soorten mooie en aparte vogels, en ik heb zelfs dolfijnen gezien! Ook sprongen er piranha´s, sardines en zalm in het water. Alles was zo dichtbij, fantastisch om te zien. (Foto´s volgen later...)
Toen we in de lodge aankwamen hebben we ons even opgefrist en we zijn daarna naar de zonsondergang gaan kijken, prachtig! Later in de avond zijn we nog alligators en kaaimannen gaan spotten in het donker. Hun ogen geven namelijk licht. We konden in de boot ook genieten van de sterrenhemel, en ik heb er echt geen woorden voor hoe mooi dat was. Ik heb nog nooit zó veel sterren bij elkaar gezien. En dat met al die dierengeluiden op de achtergrond... geweldig.
De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de jungle te horen ontwaken en om naar de zonsopkomst te kijken. Na het ontbijt zijn we met rubber laarzen de pampas in gegaan om anaconda´s te zoeken. We hebben 4 uur lang in de brandende zon door de moerassen gelopen, dus dat was geen pretje.. máár niet voor niks, want we hebben er een gevonden. En ik heb hem zelfs vastgehouden! Het voelde zo vreemd... hij was bijna 3 meter lang en wel 7 kilo! Ik was best trots dat ik dat gedaan had.
Terug in de lodge hebben we siësta gehouden om een beetje af te koelen, hoewel dat niet echt lukte. Zelfs na 3 uur had iedereen het nog steeds bloedheet!
We zijn toen weer met de boot gegaan om naar de dolfijnen te kijken. Je kon ook in het water met de dolfijnen, maar dat vond ik toch een beetje eng. Het water was namelijk troebel en de kaaimannen en alligators zwommen in hetzelfde water...
We hebben weer naar de zonsondergang gekeken en zijn ´s avonds in de lodge gebleven. De lodge was trouwens heel basic. Het was een houten hutje met wat bedden en een eetzaal. Er waren ook geen ramen of deuren ofzo omdat het toch heel warm is. Er liepen ook kikkers in de WC en er waren heel veel muggen. De lodge was direct aan de rivier, dus het was best eng om ´s nachts de kaaimannen te horen brullen... het leek echt alsof ze heel dichtbij waren.
De laatste dag van de tour zijn we voor piranha´s gaan vissen! Ik had er niet al te veel van verwacht, maar vond het uiteindelijk wel heel leuk om te doen! Ik heb helaas zelf niks gevangen, maar wel een paar keer heel bijna.
Na de lunch zijn we weer met de boot en de auto terug gegaan naar Rurrenabaque, waar ik nog een avond heb doorgebracht. Vanochtend vroeg ben ik weer met het vliegtuig terug naar La Paz gevlogen. Weer in zo´n klein vliegtuigje. Deze keer maakte de piloot zelfs selfies met ons op de achtergrond... humor had ie wel! Gelukkig bestaat er zoiets als een co-piloot.
Ik heb vandaag m´n laatste dag in La Paz doorgebracht en morgen vroeg ga ik met de bus richting Puno. Ik blijf daar voor 1 dag en ga deze keer naar het Peruaanse deel van het Titicaca meer. Vrijdag ga ik richting Cusco, naar m´n gastgezin. Daar blijf ik dan voor 2 maanden om Spaans te leren en vrijwilligerswerk te doen. Ik kijk er best wel naar uit om daar te zijn, een beetje vastigheid na al dat reizen is wel fijn! Ik heb wel echt een super leuke tijd gehad hier in Bolivia. Ik heb heel veel mooie dingen gezien, veel gedaan en leuke mensen ontmoet! Het reizen was af en toe wel een beetje vermoeiend en soms ook zwaar, dus ik denk dat het goed is om in Cusco een beetje uit te rusten en het allemaal even rustig tot me in te laten werken :)